
2001 Decisions
Opinions of the United
States Court of Appeals

for the Third Circuit

1-9-2001

Tucker v. Fischbein
Precedential or Non-Precedential:

Docket 99-1139

Follow this and additional works at: http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit_2001

This decision is brought to you for free and open access by the Opinions of the United States Court of Appeals for the Third Circuit at Villanova
University Charles Widger School of Law Digital Repository. It has been accepted for inclusion in 2001 Decisions by an authorized administrator of
Villanova University Charles Widger School of Law Digital Repository. For more information, please contact Benjamin.Carlson@law.villanova.edu.

Recommended Citation
"Tucker v. Fischbein" (2001). 2001 Decisions. 4.
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit_2001/4

http://digitalcommons.law.villanova.edu/?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit_2001?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit_2001?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.law.villanova.edu/thirdcircuit_2001/4?utm_source=digitalcommons.law.villanova.edu%2Fthirdcircuit_2001%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:Benjamin.Carlson@law.villanova.edu


Filed January 9, 2001 

 

UNITED STATES COURT OF APPEALS 

FOR THE THIRD CIRCUIT 

 

No. 99-1139 

 

C. DELORES TUCKER; 

WILLIAM TUCKER, her husband 

 

v. 

 

RICHARD FISCHBEIN; 

BELINDA LUSCOMBE; 

NEWSWEEK MAGAZINE; 

JOHNNIE L. ROBERTS; 

TIME INC. 

 

C. Delores Tucker; 

William Tucker, 

 

       Appellants 

 

APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE EASTERN DISTRICT OF PENNSYLVANIA 

 

(D.C. No. 97-cv-06150) 

District Judge: Honorable Ronald L. Buckwalter 

 

Argued October 1, 1999 

 

BEFORE: NYGAARD, ALITO, and ROSENN, Circuit Judges. 

 

(Filed: January 9, 2001) 

 

       Richard C. Angino, Esq. (Argued) 

       Angino & Rovner 

       4503 North Front Street 

       Harrisburg, PA 17110 

        Attorney for Appellants 

 

 



 

 

       Alan J. Davis, Esq. 

       Stephen J. Kastenberg, Esq. 

       Ballard, Spahr, Andrews & Ingersoll 

       1735 Market Street 

       51st Floor 

       Philadelphia, PA 19103 

 

       Donald N. David, Esq. (Argued) 

       Beth W. Fischbein, Esq. 

       Fischbein, Badillo, Wagner & 

        Harding 

       909 Third Avenue 

       New York, NY 10022 

        Attorneys for Appellee 

       Richard Fischbein 

 

       Laura E. Krabill, Esq. 

       Wolf, Block, Schorr & Solis-Cohen 

       22nd Floor 

       Philadelphia, PA 19103 

 

       Paul G. Gardephe, Esq. (Argued) 

       Milton L. Williams, Jr. 

       Time, Inc. 

       Legal Department 

       1271 Avenue of the Americas 

       New York, NY 10020 

        Attorneys for Appellee 

       Belinda Luscombe and Time, Inc. 

 

       Kevin T. Baine, Esq. (Argued) 

       1650 Arch Street 

       Williams & Connolly 

       725 12th Street, N.W. 

       Washington, DC 20005 

        Attorney for Appellee 

       Newsweek Magazine and 

       Johnnie L. Roberts 

 

                                2 



 

 

OPINION OF THE COURT 

 

ALITO, Circuit Judge: 

 

This case marks the third round of litigation between C. 

Delores Tucker, a former state official and a community 

leader, and the record companies and performers 

responsible for what is known as "gangsta rap."1 Since 

1993, C. Delores Tucker has crusaded against gangsta-rap 

lyrics, which, she asserts, "grossly malign black women, 

degrade the unthinking young black artists who cr eate 

[gansta rap], pander pornography to our innocent young 

children, hold black people universally up to ridicule and 

contempt, and corrupt its vast audience of listeners, white 

and black, throughout the world." App. at 2322. Mrs. 

Tucker has taken her message to shareholder meetings of 

major corporations to pressure them to divest their 

holdings in record companies that pr oduce gangsta rap; 

she has also addressed Congress to ur ge that steps be 

taken to "curb and control the proliferation of vile, 

demeaning pornographic and misogynistic music." Id. 

 

Mrs. Tucker's efforts caught the attention of the rap 

industry, and in August 1995, Interscope Recor ds, Inc., 

filed suit against her in the United States District Court for 

the Central District of California (Tucker I), alleging that she 

had induced a breach of contract between Death Row 

Records, Inc., and Interscope. Interscope and Death Row 

voluntarily withdrew that suit. Then, in July 1997, Mrs. 

_________________________________________________________________ 

 

1. "Gansta rap" has been described as "a form of hip hop music that 

became the genre's dominant style in the 1990s, a reflection and product 

of the often violent lifestyle of American inner cities afflicted with 

poverty 

and the dangers of drug use and drug dealing. The r omanticization of 

the outlaw at the centre of much of gangsta rap appealed to rebellious 

suburbanites as well as to those who had firsthand experience of the the 

harsh realities of the ghetto. Encyclopedia Britannica, "Gangsta Rap" 

<http://www.britannica.com/bcom/eb/article/3/ 

0,5716,128693+1,00.html>. Prominent gangsta rap groups are described 

as "present[ing] tales of gangs and violence," "offer[ing] hard-hitting 

depictions of crack-cocaine related crime," and featuring "a marriage of 

languid beats and murderous gang mentality." Id. 

 

                                3 



 

 

Tucker and her husband, William Tucker , filed a complaint 

in the United States District Court for the Easter n District 

of Pennsylvania (Tucker II), alleging that the lyrics in two 

songs by deceased rapper Tupac Shakur on an album 

called All Eyez On Me had attacked Mrs. Tucker using 

"sexually explicit messages, offensively coarse language and 

lewd and indecent words" and that she had r eceived death 

threats because of her activities. Named as defendants were 

Shakur's estate; Interscope, which had produced Shakur's 

album; and four other companies, including T ime-Warner, 

Inc., which allegedly maintained a financial inter est in 

Interscope. Asserting claims for intentional infliction of 

emotional distress, slander, and invasion of privacy, Mrs. 

Tucker sought damages for medical expenses and mental 

injury. In paragraph 50, the Complaint alleged that her 

"husband, William Tucker has as a r esult of his wife's 

injuries, suffered a loss of advice, companionship and 

consortium." Tucker II Compl. P 50 (emphasis added), App. 

at 23. Loss of consortium means loss by one spouse of 

"whatever of aid, assistance, comfort, and society [one 

spouse] would be expected to render or to bestow upon [the 

other]." Hopkins v. Blanco, 302 A.2d 855, 856 (Pa. Super. 

1973), aff 'd, 320 A.2d 139 (Pa. 1974). Loss of consortium 

includes, but is not limited to, "impairment of capacity for 

sexual intercourse." Restatement (Second) of Torts S 693(1) 

(1977); see also W. Page Keeton, Prosser and Keeton on 

Torts 931 (5th ed. 1984). 

 

The filing of the Tuckers' lawsuit spawned numer ous 

articles that focused on the "loss of consortium" claim. 

Among them was an article printed by the Philadelphia 

Daily News on August 2, 1997, in which the lawyer 

representing Shakur's estate, Richar d Fischbein, was 

quoted as saying: "[I]t is hard for me to conceive how these 

lyrics could destroy her sex life . . . but we can only wait for 

the proof to be revealed in court." App. at 30. Following the 

Philadelphia Daily News article, wire and news services 

throughout the country picked up the story, and many of 

them quoted or paraphrased Fischbein's comment 

interpreting the Tuckers' claim as seeking compensation for 

damage to their sex life. 

 

On August 20, 1997, Newsweek reporter Johnnie L. 

Roberts telephoned the Tuckers' attorney, Richard C. 

 

                                4 



 

 

Angino, regarding an upcoming Newsweek  story about the 

lawsuit. According to Angino, he informed Roberts that, 

although loss of consortium could mean loss of sex in some 

cases, it did not mean that in this case. See  App. at 645. 

Roberts disputes Angino's account of this conversation. 

 

On August 26, 1997, Roberts interviewed Fischbein in 

connection with the story. Roberts's notes show that 

Fischbein told him that one of the claims in the Tuckers' 

complaint involved interference with sexual relations. In 

addition to speaking with Fischbein and Angino, Roberts 

read the complaint and looked up the definition of 

consortium before writing his article. On September 1, 

1997, Newsweek printed an article written by Roberts and 

entitled "Grabbing at a Dead Star." The article stated: "Even 

C. Delores Tucker, the gangsta rap foe, wants a chunk [of 

Tupac Shakur's estate]. She and her husband claim that a 

lyrical attack by Tupac iced their sex life." App. at 90. 

Although the article did not mention the conversation 

between Roberts and Angino, it did quote Fischbein as 

commenting as follows regarding the loss-of-consortium 

claim: "I can't wait to hear the testimony on that subject." 

Id. 

 

The next day, the Tuckers filed an amended complaint in 

Tucker II (the "First Amended Complaint"), which included 

an additional claim against Fischbein for making"false and 

misleading statements regarding the claim herein, through 

published statements that C. Delores Tuckerfiled suit 

because of a `loss of her sex life.' " App. at 1711. The 

amended complaint was served on Fischbein and the other 

defendants, including Time-Warner , Inc. 

 

On September 12, after he was served with the First 

Amended Complaint, Fischbein gave an interview to Time 

reporter Belinda Luscombe concerning the Tuckers' case. 

Luscombe stated in deposition that Fischbein had told her 

that "this was a lawsuit about emotional distr ess and one 

of the things affected were [sic] her sexual relationship with 

her husband." See App. at 2197. T ime printed Luscombe's 

article, entitled "Shakur Booty," on September 15, 1997. 

See App. at 34. Although the article did not quote 

Fischbein, Luscombe admitted in her deposition that she 

based the article solely on her interview with Fischbein and 

 

                                5 



 

 

on other articles, most of which appear to be derived from 

Fischbein's initial comments to the press in early August. 

 

On October 1, 1997, the Tuckers filed the complaint that 

is the subject of this action (Tucker III). The complaint 

alleges that Fischbein, Time, Inc. ("T ime"), and Newsweek, 

Inc. ("Newsweek") defamed the Tuckers by characterizing 

their loss of consortium claim in Tucker II as a claim for 

loss of sexual relations. Specifically, the Tuckers maintain 

that Mrs. Tucker's reputation as a moral leader was 

compromised when Time and Newsweek printed Fischbein's 

characterization of her suit as one to recover for the lyrics' 

effect on her sex life. 

 

Time, Newsweek, and Fischbein each moved for summary 

judgment, and the District Court granted their motions, 

holding that the statements in question were not capable of 

a defamatory meaning and, alternatively, that the Tuckers, 

who conceded that they were "public figur es," could not 

adequately prove that the defendants acted with"actual 

malice." Although the defendants had also contended that 

the Tuckers could not prove that the statements were false, 

the Court made no explicit holding on that question. This 

appeal followed. 

 

I. 

 

"[A]lthough a defamation suit has profound First 

Amendment implications, it is fundamentally a state cause 

of action." McDowell v. Paiewonsky, 769 F .2d 942, 945 (3d 

Cir. 1985). In this appeal, our first duty is to resolve a 

question of state law, i.e., whether the Tuckers adduced 

sufficient evidence to show that the statements in question 

were defamatory under Pennsylvania law. If the plaintiffs 

satisfied that burden, we must then deter mine if the First 

Amendment precludes recovery. See Steaks Unlimited, Inc. 

v. Deaner, 623 F.2d 264, 270 (3d Cir . 1980). 

 

Under Pennsylvania law, a defamation plaintif f bears the 

burden to show: 

 

       (1) The defamatory character of the communication. 

 

       (2) Its publication by the defendant. 

 

                                6 



 

 

       (3) Its application to the plaintiff. 

 

       (4) The understanding by the recipient of its 

       defamatory meaning. 

 

       (5) The understanding by the recipient of it as 

       intended to be applied to the plaintiff. 

 

42 Pa. Cons. Stat. Ann. S 8343(a) (1998). Under 

Pennsylvania law, the court must decide at the outset 

whether a statement is capable of defamatory meaning. See 

Thomas Merton Ctr. v. Rockwell Int'l Corp. , 442 A.2d 213, 

215-16 (Pa. 1981). If the court determines that the 

statement is capable of a defamatory meaning, the jury 

must then decide whether the recipient actually understood 

the statement to be defamatory. See Corabi v. Curtis Publ'g 

Co., 273 A.2d 899, 904 (Pa. 1971). 

 

A statement is defamatory if "it tends so to har m the 

reputation of another as to lower him in the estimation of 

the community or to deter third persons fr om associating or 

dealing with him." Id. (citing Birl v. Philadelphia Elec. Co., 

167 A.2d 472, 476 (Pa. 1960)). Accord Restatement (Second) 

of Torts S 559. A court must examine the meaning of the 

allegedly defamatory statement in context, see Beckman v. 

Dunn, 419 A.2d 583, 586 (Pa. Super. 1981), and must 

evaluate "the effect [it] is fairly calculated to produce, the 

impression it would naturally engender, in the minds of the 

average persons among whom it is intended to cir culate." 

Corabi, 273 A.2d at 907. While it is not enough that a 

statement is embarrassing or annoying, see Bogash v. 

Elkins, 176 A.2d 677, 678 (Pa. 1962), a court should not 

dismiss a complaint unless it is "clear that the publication 

is incapable of a defamatory meaning." V itteck v. 

Washington Broad. Co., 389 A.2d 1197, 1200-01 (Pa. Super. 

1978). 

 

The statements at issue here were the following: 

 

       (1) The statement in Time's September 22, 1997, 

       article, "Shakur Booty," that "[t]he prize for the most 

       bizarre suit . . . goes to anti-rap warrior C. Delores 

       Tucker, who claims that remarks made about her on 

       Shakur's Album All Eyez on Me caused her so much 

       distress that she and her husband have not been 

 

                                7 



 

 

       able to have sex. She wants $10 million." App. at 

       1634. 

 

       (2) The statement in Newsweek's September 1, 1997, 

       article, "Grabbing at a Dead Star," that "[Mrs. Tucker] 

       and her husband claim that a lyrical attack by 

       Tupac iced their sex life." App. at 90. 

 

       (3) Fischbein's comment, quoted in an August 2, 1997, 

       Philadelphia Daily News article, that "[i]t's hard for 

       me to conceive how these lyrics could destroy her 

       sex life . . . but we can only wait for the pr oof to be 

       revealed at trial." App. at 29. 

 

       (4) Fischbein's August 20, 1997, statement to 

       Newsweek columnist Johnnie L. Roberts that Mrs. 

       Tucker was bringing suit, in part, to recover for 

       damage to her sex life, and his statement, quoted in 

       the Newsweek article, that "I can't wait to hear her 

       testimony on that subject." App. at 31. 

 

       (5) Fischbein's statement to Belinda Luscombe of Time 

       that Tucker II "was brought for emotional distress 

       and that part of that was that . . . her sexual 

       relationship with her husband was affected." App. at 

       2197. 

 

The District Court held that none of these statements 

could have a defamatory meaning. The Court concluded 

that, although the statements might be annoying or 

embarrassing, they could not support a cause of action for 

defamation. The Court stated: "There is a vast difference 

between being annoyed and/or embarrassed on the one 

hand, and being disgraced and ridiculed to the extent that 

one's reputation is harmed and lower ed in the estimation of 

the community, on the other." Dist. Ct. Op. at 6. 

 

We cannot agree with the District Court's analysis. 

Statements considerably milder than or comparable to 

those at issue here have been held by the Pennsylvania 

Supreme Court to be capable of a defamatory meaning. For 

example, in Birl v. Philadelphia Elec. Co., 167 A.2d 472 (Pa. 

1960), the Pennsylvania Supreme Court held that a 

statement that an employee quit without notice was 

capable of a defamatory meaning because recipients could 

 

                                8 



 

 

conclude that the employee lacked honor and integrity "and 

was not a person to be relied upon insofar as his business 

dealings were concerned." Id. at 476. In Cosgrove Studio & 

Camera Shop v. Pane, 182 A.2d 751 (Pa. 1962), the 

Pennsylvania Supreme Court held that an advertisement 

was capable of a defamatory meaning because it implied 

that a competitor had bad business practices and might 

lead a recipient to question the competitor's integrity. Id. at 

754. 

 

Reading the statements at issue in this case in context 

and looking at the impression that they wer e likely to 

engender in the minds of the average reader , we conclude 

that each is capable of a defamatory meaning. Mrs. Tucker 

has led a campaign against the immorality of gangsta rap 

and those who profit from it. The statements made by the 

defendants--to the effect that Mrs. Tucker and her 

husband brought a $10 million lawsuit because Shakur's 

lyrics damaged their sex life--carry numer ous disparaging 

implications. Because of the inherent implausibility of the 

idea that lyrics alone could cause millions of dollars of 

damage to a couple's sexual relationship, the statements 

were capable of making the Tuckers look insincere, 

excessively litigious, avaricious, and perhaps unstable. 

Furthermore, the statements tended to suggest that the 

Tuckers are hypocritical, that after condemning the gangsta 

rap industry for profiting from por nography, the Tuckers 

were only too willing to open up their own sex life for public 

inspection in order to reap a pecuniary gain. In the more 

colloquial language used by the defendants themselves, the 

statements suggested that the Tuckers were"[g]rabbing [a]t 

a [d]ead [s]tar['s]" "[b]ooty" and were willing to take the 

witness stand at trial and publicly provide the testimony 

about their sex lives that Fischbein "[couldn't] wait to hear." 

Such statements were capable of lowering the Tuckers' 

reputation in the eyes of the community and of causing 

others to avoid associating with them. 

 

It is worth noting that, not only were the defendants' 

statements capable of a defamatory meaning, but the 

Tuckers adduced evidence that their reputations were in 

fact adversely affected. See 42 Pa. Cons. Stat. Ann. 

S 8343(a)(4) (requiring plaintiff to prove that the recipient 

 

                                9 



 

 

understood the statement as defamatory). In a Philadelphia 

Daily News article dated August 6, 1997, the author stated: 

"I also appreciate how some people felt betrayed when she 

filed a $10 million suit that has trivialized her and her 

movement. For a week now, even some of her most 

consistent supporters have been questioning her motives 

and snickering over the suit's allegation that her sex life 

has been ruined by a couple of Tupac Shakur raps." App. 

at 2143. An August 17, 1997, Chicago Sun-T imes article 

noted: "[I]n my eyes Tucker has suffer ed a self-inflicted 

blow to her credibility. . . . Seems to me the real 

humiliation comes when a woman who has fought har d 

against gangsta rap makes the very personal and 

embarrassing claim that a couple of those very songs 

ruined her love life." App. at 265-66. 

 

In short, the District Court erred when it held that the 

defendants' statements were not capable of a defamatory 

meaning under Pennsylvania law. The statements had the 

tendency to lower the Tuckers in the estimation of the 

community and to deter third persons fr om associating 

with them. We must therefore examine whether the First 

Amendment poses a bar to the Tuckers' claim. 

 

II. 

 

When a public official or public figure sues for 

defamation, the First Amendment demands that the 

plaintiff prove both that the statement was false and that it 

was made with "actual malice." Hustler Magazine v. Falwell, 

485 U.S. 46, 52 (1988) (emphasis in original omitted); New 

York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964); 

Curtis Publ'g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 162-65 (1967) 

(Warren, C.J., concurring) (applying the New York Times 

standard to public figures); U.S. Healthcare v. Blue Cross of 

Greater Philadelphia, 898 F.2d 914, 931 (3d Cir. 1990). 

 

A. Actual malice 

 

Under New York Times v. Sullivan  and its progeny, actual 

malice means "knowledge that [the statement] was false or 

. . . reckless disregard of whether it was false or not." New 

York Times, 376 U.S. at 279-80. A public figure must 

 

                                10 



 

 

adduce "sufficient evidence to permit the conclusion that 

the defendant entertained serious doubts as to the truth of 

his publication." St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 

(1967). "[A] court ruling on a motion for summary judgment 

must be guided by the New York Times `clear and 

convincing' evidentiary standard in deter mining whether a 

genuine issue of actual malice exists--that is, whether the 

evidence presented is such that a reasonable jury might 

find that actual malice has been shown with convincing 

clarity." Anderson v. Liberty Lobby, 477 U.S. 242, 257 

(1986). 

 

1. Fischbein 

 

The Tuckers assert two grounds for holding that 

Fischbein acted with actual malice. First, the Tuckers argue 

that Fischbein, as a lawyer, should have known that a 

claim for loss of consortium may not have anything to do 

with damage to sexual relations. It follows, the Tuckers 

contend, that Fischbein was at least reckless when he told 

the press that Mrs. Tucker was trying to r ecover for injury 

to her sex life. 

 

We reject this argument. A claim for loss of consortium 

may concern damage to sexual relations and, with respect 

to the period prior to the service of the Tuckers' First 

Amended Complaint, there is no evidence that Fischbein 

was informed that Mr. Tucker's consortium claim did not 

refer to damage to sexual relations. Nor is there evidence 

from which a jury could find that Fischbein entertained 

serious doubts about the truthfulness of his statements at 

any time before the filing of the First Amended Complaint. 

Consequently, the record is insufficient to show by clear 

and convincing evidence that Fischbein was guilty during 

this period of anything more than negligence in jumping to 

the conclusion that Mr. Tucker's loss-of-consortium claim 

related, at least in part, to sex. See St. Amant, 390 U.S. at 

731; Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 290 (1971) ("The 

deliberate choice of an interpretation, though arguably 

reflecting a misconception, was not enough to create a jury 

issue of `malice' under New York T imes."). The Tuckers 

point out that Fischbein, as the representative of Shakur's 

estate, had a motive for discrediting Mrs. Tucker, but 

 

                                11 



 

 

circumstantial evidence of Fischbein's motive alone cannot 

satisfy the actual malice standard. 

 

The Tuckers' second argument regar ding Fischbein, 

however, does have merit. As previously noted, on August 

27, 1997, the Tuckers filed their First Amended Complaint, 

which added Fischbein as a defendant and sought millions 

of dollars in damages. The basis for adding Fischbein was 

set out in Paragraph 46, which averred that Fischbein had 

"made false and misleading statements regar ding the claim 

herein, through published statements that C. Delores Tucker 

filed suit because of a `loss of her sex life. ' " App. at 1711- 

12 (emphasis added). It is undisputed that Fischbein was 

personally served with this complaint before his interview 

with Time magazine reporter Belinda Luscombe on 

September 12, 1997.2 Nevertheless, according to 

Luscombe's deposition, Fischbein told her during this 

interview that the Tuckers were attempting to r ecover for 

damage to their sexual relationship. 

 

Based on this sequence of events, we are convinced that 

a reasonable jury could find by clear and convincing 

evidence that, at least as of the date of the service of the 

First Amended Complaint, Fischbein had actual knowledge 

that the Tuckers were not seeking to recover for damage to 

their sexual relationship. Since the First Amended 

Complaint alleged that Fischbein had defamed the Tuckers 

by stating that they were attempting to r ecover for damage 

to their sexual relations, a reasonable jury could certainly 

conclude that an attorney who read the complaint would 

understand that the Tuckers were not going to attempt to 

recover for such damage. (Indeed, it would be hard to 

interpret the First Amended Complaint any other way.) 

Fischbein states that he did not read the First Amended 

Complaint before speaking to Luscombe, but a r easonable 

jury could believe that a person who is added as a 

defendant in a multi-million dollar lawsuit is very likely to 

read the complaint shortly after receiving it in order to see 

_________________________________________________________________ 

 

2. This argument does not apply to any statements made by Fischbein 

prior to August 27, 1997, including the comments published by the 

Philadelphia Daily News and the August 26 interview with Roberts of 

Newsweek. 

 

                                12 



 

 

why he or she has been sued. A reasonable jury could 

disbelieve Fischbein's story and find by clear and 

convincing evidence that Fischbein did read the First 

Amended Complaint before the interview. W e must 

therefore reverse the judgment of the District Court insofar 

as it dismissed the Tuckers' claim against Fischbein with 

regard to the statements to Luscombe. 

 

The dissent disagrees with our conclusion on this point 

because, in the dissent's view, "[t]he language of the 

Amended Complaint, in the context of the Tuckers' pr evious 

statements and actions, was insufficient to indicate a 

change in their attitude toward alleging a loss of sexual 

relations." Dissent at 24. But even if we agreed with the 

dissent's characterization of the Tuckers' prior statements,3 

the following stark facts remain: (a) the Amended 

Complaint added Fischbein as a defendant and was served 

upon him; (b) the Amended Complaint asserted that 

Fischbein had defamed the Tuckers by stating that"C. 

Delores Tucker filed suit because of a `loss of her sex life' " 

(App. at 1711-12); and (c) the Amended Complaint sought 

millions of dollars in damages. Surely a r easonable jury 

could find, by clear and convincing evidence, that Fischbein 

knew, after reading the Amended Complaint, that, whether 

or not the Tuckers had previously been seeking to recover 

for damage to their sexual relationship, they were no longer 

doing so.4 

_________________________________________________________________ 

 

3. The dissent seems at times to make findings of fact. For example, the 

dissent opines that "the statements made by the Tuckers and their 

attorney were deliberately cagey and equivocal so that they could, if they 

wished, introduce evidence of impotence and sexual disfunction at trial." 

Dissent at 22. This amounts to a finding of fact r egarding the intent of 

the Tuckers and their attorney, and it is the province of the trier of 

fact, 

to make such a finding. 

 

4. The dissent "find[s] it ironic that [we] believe[ ] there could be 

actual 

malice in a statement so similar to [the following statement] attributed 

to Mr. Tucker in The Philadelphia T ribune" (Dissent at 27): 

 

       Pointedly asked how the lyrics could affect his sex life, he said, 

       "That's just a brief reference [in the lawsuit] -- a small part of 

it. We 

       have to represent the situation as accurately as we can and the 

only 

       way to experience it is to have it happen to you." 

 

                                13 



 

 

2. Roberts and Newsweek 

 

The Tuckers' case against Roberts and Newsweek 

includes some evidence from which a reasonable jury could 

infer actual malice, but not the clear and convincing 

evidence needed to survive summary judgment. 

Accordingly, we must affirm the District Court's grant of 

summary judgment in favor of Roberts and Newsweek. 

Viewing the evidence in the light most favorable to the 

Tuckers, their attorney, Richard C. Angino, spoke with 

Roberts on August 20, 1997, six days before Roberts wrote 

"Grabbing at a Dead Star." Accor ding to Angino, he told 

Roberts in the course of this phone call that "consortium 

can mean, in some cases, sex. I said most of the time it 

doesn't and it doesn't in this case." Angino Dep., App. at 

636. 

 

Other statements in Angino's deposition sever ely weaken 

the Tuckers' position, however, and make it impossible for 

them to satisfy the clear and convincing standar d. For 

instance, when asked exactly what he said to put Roberts 

on notice that the Tuckers' claim did not involve 

impairment of sexual relations, Angino r eplied: "I said only 

in the rarest of cases would you have a count that actually 

involves sex. I'm under oath, so I cannot say to you that I 

said specifically, this case does not involve sex ." App. at 

_________________________________________________________________ 

 

App. at 1631 (brackets in original). 

 

At most, however, this statement may show Mr . Tucker's intent at the 

time of the article, in August 1997. It hardly establishes that the 

Tuckers 

were seeking to recover for damage to their sexual relations after they 

later filed the Amended Complaint. 

 

Moreover, the dissent's interpretation of the statement attributed to 

Mr. Tucker in the article, while certainly r easonable, is not compelled. 

Without knowing the exact question posed by the reporter (and the 

question is merely paraphrased in the article), it is not possible to rule 

out the possibility that Mr. Tucker was simply referring to his claim for 

loss of consortium, which need not necessarily have pertained to sex. In 

other words, he may have said that the loss of consortium claim was "just 

a brief reference [in the lawsuit]-- a small part of it." If evidence of 

this 

statement is admitted at trial, it will be for the trier of fact to 

interpret 

it. 

 

                                14 



 

 

431 (emphasis added). Actual malice requir es a plaintiff to 

establish that the defendant had a subjective  belief that the 

statement was false when made, and Angino's equivocation 

about the exact words he used defeats any hope the 

Tuckers might have of proving actual malice on the part of 

Roberts or Newsweek by clear and convincing evidence. 

Therefore, we affirm the District Court's entry of summary 

judgment in favor of those parties. 

 

3. Luscombe and Time 

 

The Tuckers set forth 24 theories under which, they 

assert, it could be found that Belinda Luscombe and Time 

acted with actual malice in connection with the"Shakur 

Booty" article of September 15, 1997. Many of these 

theories are grounded on allegations of poor journalistic 

practices--e.g., that Luscombe had a pr econceived story- 

line; that she did not follow Time's editorial guidelines; that 

she failed to conduct a thorough investigation; and that she 

copied from other stories but changed their language 

without a factual basis. As the District Court found, these 

theories of actual malice are without support in the case 

law. While we will discuss only a few of these theories 

below, we have carefully considered and r ejected all of 

them. 

 

The Supreme Court has made clear that even an extreme 

departure from professional standar ds, without more, will 

not support a finding of actual malice. See Harte-Hanks 

Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 665 

(1989). Likewise, a failure to investigate, standing alone, 

does not constitute actual malice. See St. Anant v. 

Thompson, 390 U.S. at 730-31; Marcone v. Penthouse Int'l 

Magazine for Men, 754 F.2d 1072, 1089 (3d Cir. 1985). 

 

The Tuckers assert that Luscombe avoided the truth by 

relying on biased sources while ignoring the Tuckers' news 

release, which explained the import of their Complaint. 

Although the Supreme Court has held that purposeful 

avoidance of the truth may support a claim of actual 

malice, the evidence here falls short. In Harte-Hanks, the 

Court held that there was sufficient evidence of actual 

malice where, among other things, a reporter failed to 

 

                                15 



 

 

interview a key witness to events being reported in a story, 

and the circumstances suggested that this was done for 

fear that the witnesses' statement might contradict the 

story the paper was committed to running. See  491 U.S. at 

682-83. Likewise, in Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 

130 (1967), the Court found actual malice when the 

Saturday Evening Post failed to make adequate investigative 

efforts in the face of notification that the report they were 

about to print was false. Id. at 169-70. The element present 

in Harte-Hanks and Butts but lacking here is evidence from 

which a reasonable jury could infer that Luscombe doubted 

the veracity of her story. See Harte-Hanks, 491 U.S. at 692. 

 

The Tuckers assert that the service of the First Amended 

Complaint on Time-Warner, Inc., the parent corporation of 

Time, Inc., which publishes Time magazine and employs 

Luscombe, should have put Luscombe on notice that the 

Tuckers did not seek recovery for injury to their sex life. 

This argument is far-fetched. Time-Warner, Inc., a huge 

media and entertainment conglomerate, was served 

because it was one of the original defendants due to its 

alleged connection with Interscope Records. There is no 

evidence that Luscombe or anyone else actually involved 

with the "Shakur Booty" article was given or r ead the First 

Amended Complaint, and unlike Fischbein, neither 

Luscombe nor anyone else employed by Time  magazine was 

named as a defendant in that complaint. The Tuckers have 

simply adduced no evidence (let alone clear and convincing 

evidence) that Luscombe or anyone else involved with the 

"Shakur Booty" article was aware that the Tuckers did not 

intend to include injury to their sex life as a component of 

the loss of consortium claim. 

 

We likewise see no merit in the Tuckers' ar gument that 

Luscombe and Time acted with actual malice because they 

copied other stories but then changed their language 

without a factual basis. Although the circumstances under 

which an article is changed may sometimes be enough to 

show actual malice, the present case does not fall into that 

category. This case is readily distinguishable from St. Surin 

v. Virgin Islands Daily News, Inc., 21 F.3d 1309 (3d Cir. 

1994). In St. Surin, a newspaper reporter interviewed an 

Assistant United States Attorney who confir med that St. 

 

                                16 



 

 

Surin was being investigated but refused to comment on 

whether charges would be brought. An editor, however, 

"changed it to read that the government expected to file 

charges against St. Surin the following week." Id. at 1318. 

We held that the evidence, viewed in the light most 

favorable to St. Surin, showed that the editor was aware of 

facts showing that her changes to the article in question 

made it false. See id. 

 

In this case, there is no comparable evidence. The 

"Shakur Booty" article was clearly derived in large part from 

previously published articles and did not change the import 

of those articles in any material way. Moreover , as 

discussed above, there is no evidence her e from which a 

reasonable jury could find that Luscombe was on notice 

that the facts related in her story wer e false. Accordingly, 

we affirm the District Court's grant of summary judgment 

in favor of Time and Luscombe. 

 

B. 

 

Although the District Court based its judgment only on 

defamatory meaning and actual malice, it stated:"Counsel 

for all defendants have made various other ar guments, not 

the least of which is that the statements wer e true. By not 

commenting on them, I have not necessarily r ejected them." 

Dist. Ct. Op. at 13. On appeal, the defendants ar gue that 

the decision of the District Court may be affir med on the 

alternative ground that the Tuckers have not adduced 

sufficient evidence that any of the challenged statements 

were false when made. Although we may affir m a decision 

on an alternative ground, see, e.g. , Erie Telecomms., Inc. v. 

City of Erie, 853 F.2d 1084, 1089 n.10 (3d Cir. 1988), we 

decline to do so here. 

 

Truth is an affirmative defense under Pennsylvania law, 

see 42 Pa. Const. Stat. Ann. S 8343(b)(1), but the United 

States Supreme Court has held that a publicfigure must 

bear the burden of proving falsity. See Philadelphia 

Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 776 (1985) 

(holding that "the common law's rule of falsity--that the 

defendant must bear the burden or proving truth--must 

similarly fall here to a constitutional r equirement that the 

 

                                17 



 

 

plaintiff bear the burden of showing falsity"); see also 

Steaks Unlimited, Inc. v. Deaner, 623 F.2d 264, 274 n.49 

(3d Cir. 1980) (suggesting that Pennsylvania's practice of 

placing the burden of proving truth on the defendant is 

probably unconstitutional); Dunlap v. Philadelphia 

Newspapers, Inc., 448 A.2d 6, 13-14 (Pa. Super . 1982) 

(same). Thus, even though Fischbein's comments to 

Luscombe are capable of a defamatory meaning, and even 

though he may have uttered them with actual malice, 

Fischbein cannot be held liable unless the Tuckers can 

prove that the comments were false. 

 

We conclude that the Tuckers have pointed to proof that 

is sufficient to show, either by a preponderance or by clear 

and convincing evidence,5 that Fischbein's statements to 

Luscombe after the filing of the First Amended Complaint 

were false.6 The First Amended Complaint alleged that 

Fischbein had defamed the Tuckers when he said that they 

were trying to recover for damage to their sexual relations. 

In light of that allegation, it seems clear--and a reasonable 

jury could certainly find--that the First Amended 

Complaint itself did not seek to recover for such damage. 

(Surely a reasonable jury could find that, if the Tuckers' 

case had gone to trial under the Amended Complaint, the 

Tuckers did not intend to seek to recover both on the 

theory that Mr. Tucker suffered a loss of consortium and 

that Fischbein defamed them by asserting that they 

intended to recover for a loss of consortium.) Fischbein, 

however, supposedly told Luscombe that "this was a lawsuit 

_________________________________________________________________ 

 

5. The Supreme Court has explicitly declined to decide whether the 

plaintiff must prove falsity by a pr eponderance of the evidence or by 

clear and convincing evidence. See Harte-Hanks , 491 U.S. at 661 n.2 

(declining to resolve the issue, but acknowledging disagreement among 

the circuits). Compare Firestone v. Time, Inc., 460 F.2d 712, 722-23 (5th 

Cir. 1972) (Bell, C.J., concurring) (ar guing for a clear and convincing 

standard) with Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324, 341 (2nd Cir. 1969) 

(suggesting a preponderance of the evidence standard) and Rattray v. 

National City, 51 F.3d 793, 801 (9th Cir . 1995) (adopting Goldwater). 

 

6. Because we have held that there is not sufficient evidence that 

Fischbein acted with actual malice prior to that date, we need not and 

do not decide whether there was enough evidence to show that the 

statements he made during that period were false. 

 

                                18 



 

 

about emotional distress and one of things af fected were 

[sic] her sexual relationship with her husband." App. 2197. 

We hold that there was sufficient evidence of falsity to go to 

the jury. 

 

III. 

 

Finally, we hold that the District Court corr ectly denied 

the Tuckers' motions to depose in-house counsel at Time 

and Newsweek. This Court exercises plenary review over a 

discovery order regarding claims of attorney-client privilege. 

See Livingstone v. North Belle Vernon Borough, 91 F.3d 515, 

524 (3d Cir. 1996). The communications with in-house 

counsel involved here were clearly for the purpose of 

rendering legal advice and therefor e are privileged. The 

Tuckers argue that the privilege was waived because in- 

house counsel reviewed stories "in the r egular course of 

business." This argument is frivolous. That reporters 

regularly consult with in-house counsel to discuss potential 

liability for libel does not thereby deprive those 

communications of the protection of the attor ney-client 

privilege. See, e.g., Upjohn Co. v. United States, 449 U.S. 

383, 394 (1981) (holding that communications between 

corporate counsel and a corporation's employees made for 

the purpose of rendering legal advice ar e protected by the 

attorney-client privilege); Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & 

Co., 838 F.2d 1287, 1302 (D.C. Cir . 1988) ("Pre-publication 

discussions between libel counsel and editors or r eporters 

would seem to come squarely within the scope of the 

privilege as defined in Upjohn."). 

 

IV. 

 

In sum, we affirm the District Court's grant of summary 

judgment as to Time and Newsweek , but reverse in part as 

to Fischbein. We also affirm the District Court's denial of 

the Tuckers' motion to compel the deposition of the in- 

house counsel at Time and Newsweek . The case is 

remanded in part for proceedings consistent with this 

opinion. 

 

                                19 



 

 

NYGAARD, Concurring and Dissenting. 

 

I agree with much of what the Majority says in its well- 

reasoned opinion for the court. I disagr ee, however, with its 

conclusion with respect to defendant Richar d Fischbein and 

therefore respectfully dissent. I conclude that the District 

Court did not err; that a reasonable jury could not find that 

Fischbein acted with actual malice when speaking to Time 

magazine reporter Belinda Luscombe; and, that summary 

judgment should be affirmed in its entir ety. 

 

I begin with the Majority's conclusion that "prior to the 

service of the Tucker's first Amended Complaint, there is no 

evidence that Fischbein was informed that Mr . Tucker's 

consortium claim did not refer to damages to sexual 

relations." I agree, but I believe that the Majority 

dramatically understates the point. There is a substantial 

amount of uncontradicted evidence suggesting that, prior to 

the filing of their Amended Complaint, the Tuckers did 

intend to include sexual damages within their loss of 

consortium claim. For clarity, I will summarize this 

evidence in list form below: 

 

       I. In his deposition, the Tuckers' attorney, Mr. Angino, 

       stipulated that at the time the suit was commenced, 

       the original complaint itself provided no indication 

       that a claim for interference with sexual relations 

       was not being pursued, and that someone r eading 

       the Tuckers' complaint might assume that it alleged 

       damage to sexual relations. (App. 566-70). In my 

       opinion, unless otherwise stated, it is axiomatic 

       that a loss of consortium claim includes a claim for 

       loss of sexual relations. 

 

       II. Mr. Angino also admitted in his deposition that 

       when the suit was initiated, he was not sur e 

       whether the Tuckers sought recovery for damage to 

       their sexual relations. (App. 576). He stated that 

       "the purpose of the consortium count was to cover 

       everything . . . every way in which Mr. Tucker was 

       affected, every way." (App. 575). The r ecord does 

       not contain any facts to the contrary. 

 

       III. The Tuckers themselves have failed to state, either 

       in their depositions or in affidavits, that they had 

 

                                20 



 

 

       ruled out any facet of their consortium claim at 

       the time they originally filed it. 

 

       IV. The report of Dr. Har old Mignott, Mr. Tucker's 

       physician, reveals that Mr. Tucker had"a 

       significant amount of difficulty with impotence" at 

       the same time that he suffered a "significant 

       amount of stress" resulting from the "harassment" 

       and "investigation" of both himself and his wife. 

       The report was dated approximately one month 

       before the Tuckers filed their claim for loss of 

       consortium. (App. 583). 

 

       V. On July 31, 1997, the Tuckers issued a news 

       release about the Tucker II lawsuit. 7 Nothing in the 

       press release disclaimed damages for inter ference 

       with sexual relations. (App. 2072-73). 

 

       VI. After observing the media's reaction to the 

       consortium claim, Mr. Tucker had the opportunity 

       in at least three separate interviews to clarify that 

       he and his wife were not seeking compensation for 

       injury to their sexual relations. Instead, Mr . 

       Tucker confirmed in all three interviews that 

       interference with sexual relations was indeed an 

       element of their claims. (App. 1630-31; 2142-43; 

       2145). 

 

       VII. On August 13, 1997, in an interview with 

       Philadelphia Weekly, Mr. Angino had a similar 

       opportunity to clearly state for the public r ecord 

_________________________________________________________________ 

 

7. The complaint in Tucker II is itself a confusing farrago of missteps 

and 

errors. Appellants' attorney never discussed the loss of consortium claim 

with the Tuckers. (App. 518). The complaint was drafted by a law 

student. It misrepresented one song by taking "snippets of words from 

actual lyrics, words that are separated by many, many verses and 

run[ning] them together as if they are a continuous statement," creating 

what appellants' attorney now admits was "a gross and deliberate 

misrepresentation." (App. 534). The appellant's attorney neither listened 

to nor read the lyrics of the song that he alleges was defamatory. He 

never conducted a fact check of any of the critical allegations in the 

complaint. Indeed, he did not even sign it, nor is it clear from the 

record 

that he even read the final draft. His wife (who is not an attorney) 

signed 

it for him. 

 

                                21 



 

 

       that the Tuckers were foregoing any claims 

       stemming from interference with sexual relations. 

       However, Mr. Angino failed to do so. Instead, he 

       stated that loss of consortium "is a standar d 

       addition to lawsuits of this type and refers to all 

       aspects of the marital relationship, not 

       necessarily sex." (App. 2148-49) (my emphasis). 

 

       VIII. On August 21, 1997, the Tuckers issued yet 

       another press release. It again failed to disavow 

       any claim arising out of Mr. Tucker's impotency 

       or injury to the Tuckers' sexual relationship. 

       Instead, the release confirmed the existence of 

       such a claim and expressed the Tuckers' 

       frustration that too much of the media's 

       attention was focused on that aspect of the case: 

       " `All the media gleefully jumped on the so-called 

       sex part in the suit that called attention to loss 

       of consortium, which was put in there by my 

       husband Bill, not by me,' [Mrs. Tucker] added, 

       obviously nettled." (App. 464). 

 

       IX. The Tuckers have admitted that neither they, nor 

       Mr. Angino, nor anyone on their behalf, ever called 

       Fischbein, at any time, to correct his 

       misunderstanding of the Tuckers' loss of 

       consortium claim. (App. 571, 1968). 

 

The Tuckers have failed to provide any evidence, other than 

the language in their Amended Complaint, to suggest that 

they did not intend to claim loss of sexual r elations. 

Instead, it is obvious to me that the statements made by 

the Tuckers and their attorney were deliberately cagey and 

equivocal so that they could, if they wished, intr oduce 

evidence of impotence and sexual dysfunction at trial.8 

 

In spite of substantial evidence to the contrary, the 

Tuckers still claim that all of Fischbein's statements were 

made with actual malice; that is, with the "knowledge that 

_________________________________________________________________ 

 

8. Another way of approaching this issue is to ask whether at trial, given 

the general loss of consortium that the Tuckers originally alleged, it 

would have been proper for the District Court to allow introduction of 

evidence of Mr. Tucker's sexual dysfunction. The answer clearly is yes. 

 

                                22 



 

 

[they were] false or with reckless disregard of whether [they 

were] false or not." New York Times v. Sullivan, 376 U.S. at 

279-80. According to the Majority, the Tuckers present two 

independent arguments in support of their position. 

Although I remain unconvinced that they clearly articulate 

even one, I will, for the sake of discussion, addr ess both 

arguments in turn. 

 

First, the Tuckers seem to suggest that Fischbein's legal 

training put him on notice that loss of consortium does not 

always imply harm to sexual relations. According to their 

brief: 

 

       Fischbein, who is a lawyer who knows the definition of 

       consortium, knew at the time that he talked to the Los 

       Angeles Times and the Philadelphia News and all of the 

       other newspapers, including Time and Newsweek, that 

       Mrs. Tucker did not claim in the Tucker I complaint 

       that her sex life had been destroyed by the lewd lyrics 

       of Tupac Shakur . . . Certainly a jury could find that 

       Mr. Fischbein's uttering his sexual spin thr oughout 

       this period constituted malice as defined by the 

       Supreme Court. 

 

(Appellants' Br. at 46-47). The Majority quickly dismisses 

this argument, and there is no need to consider it further, 

except that I question the Majority's suggestion that 

Fischbein may have been negligent during the period prior 

to the filing of the Amended Complaint. Again, I emphasize 

that all of the evidence before the court indicates that the 

Tuckers, at least originally, did intend to pursue damages 

for loss of sexual relations. It is har d for me to imagine how 

Fischbein may have been negligent in any way. 

 

Until this point, my concerns with the Majority's opinion 

have been fairly minor. I strongly disagree, however, with its 

disposition of the Tuckers' second main argument. 

According to the Majority, the Amended Complaint clearly 

disavowed any intent to pursue damages for loss of sexual 

relations. As such, a jury could find that Fischbein had 

read the complaint, and that his subsequent comments to 

Time magazine constituted actual malice.9 Although I 

_________________________________________________________________ 

 

9. I agree with the Majority that a r easonable jury could find, in light 

of 

the high stakes surrounding the law suit, that Fischbein had read the 

 

                                23 



 

 

readily admit that this position is mor e compelling than the 

Tuckers' first argument, I still cannot agr ee. The language 

of the Amended Complaint, by itself, is simply insufficient 

to convince a reasonable jury, under a clear and convincing 

evidence standard, that Fischbein had actual knowledge 

that the Tuckers were not seeking to recover damages for 

loss of sexual relations 

 

Before explaining my position, I want to be absolutely 

clear about two points. First, I agree with the Majority that, 

other than the Amended Complaint, "there is no evidence" 

that Fischbein acted with actual malice.10  Thus, even under 

_________________________________________________________________ 

 

Amended Complaint prior to his interview with T ime. I disagree, however, 

with the Majority's conclusory statement that "it would be hard to 

interpret the First Amended Complaint any other way." In light of the 

Tucker's previous statements, and their penchant for ambiguity, I do not 

believe that a reasonable jury could establish actual malice based solely 

upon the Tuckers' five line paragraph. 

10. The Tuckers contend that they indicated, thr ough personal 

interviews and statements by their attorney, that they did not intend to 

allege loss of sexual relations. This is simply not supported by the 

record. For example, in their Second Amended Complaint, they claim 

that their attorney told a Newsweek Reporter"unequivocally that the 

complaint did not allege . . . that the actions of Defendants related in 

the 

[original] complaint had anything to do with their sex life." (App. 24). 

Their attorney's signature appears on this complaint. During his 

deposition, however, Mr. Angino admitted that, "I said only in the rarest 

of cases would you have a count that actually involves sex. I'm under 

oath, so I cannot say to you that I said specifically, this case does not 

involve sex." (App. 646). This is but one of many examples where The 

Tuckers were vague and ambiguous in their public statements and in 

their declarations to this Court. The Tuckers also argue that the 

Webster's dictionary definition of consortium supports their case. (App. 

25). I did a quick check to verify this claim. Using the Internet (see 

www.dictionary.com, accessible via www.websters.com), I obtained the 

following definition of consortium: 

 

       3. Law. The right of a spouse to the company of, help of, affection 

       of, and sexual relations with his or her mate. 

 

Unless this definition has changed radically in the past three years, 

Webster's cuts strongly against  the Tuckers. In sum, none of this 

"evidence" is sufficient to persuade a r easonable jury that any of the 

defendants acted with actual malice in "misinterpreting" the Tuckers' 

claims. 

 

                                24 



 

 

the Majority's decision, the Tuckers' entir e claim rests solely 

upon the language in the Amended Complaint. As the 

Tuckers admit in their brief, only two paragraphs, out of 

the seventy-one contained in the complaint, addr ess the 

question of sexual relations: 

 

       45. Defendant [Fischbein] has continued to defame 

       and harass plaintiff by holding her up in a false 

       light even after the complaint in this matter was 

       filed on June 21, 1997. 

 

       46. Defendant Fischbein made false and misleading 

       statements regarding the claim [asserted in the 

       original complaint], through published statements 

       that C. Delores Tucker filed suit because of a 

       "loss of her sex life." The statement was untrue, 

       and defendant Attorney Fischbein should have 

       known it was untrue. 

 

(App. 1711-12). Second, the Tuckers filed the Amended 

Complaint on August 27, 1997. The only statements made 

by Fischbein after that date, and thus the only potentially 

actionable comments, were those to T ime magazine reporter 

Belinda Luscombe. I agree with the Majority that all other 

comments were made without actual malice. Thus, the 

question over which the Majority and I disagr ee is a fairly 

narrow one, and I would characterize it in the following 

manner: After all of the Tuckers' actions and comments to 

the contrary, did the language in the Amended Complaint 

sufficiently clarify the parameters of the loss of consortium 

claim so that a reasonable jury could find that Fischbein's 

comments to Time magazine were made with a reckless 

disregard for the truth? I strongly believe the answer is no. 

 

The language of the Amended Complaint, in the context 

of the Tuckers' previous statements and actions, was 

insufficient to indicate a change in their attitude toward 

alleging a loss of sexual relations. In spite of all the media 

attention, and all the harm that it supposedly caused, the 

complaint failed to contain a simple, categorical statement 

that the Tuckers were foregoing any claim for interference 

with sexual relations. Instead, it continued to allege that 

Mr. Tucker had "suffered a loss of . . . consortium," using 

the very same language that was contained in the original 

 

                                25 



 

 

Tucker II complaint. (App. 1713). The only addition was a 

short paragraph stating that Mrs. Tucker did not file the 

original suit because of a loss of sexual relations. It said 

nothing about Mr. Tucker, who had originally filed the loss 

of consortium claim. And, as their own attor ney testified, 

"when you damage one spouse, you damage the other 

spouse in each and every way." (App. 566). My conclusion 

is underscored by the fact that one month later , and 

simultaneous with the filing of the complaint at issue in 

this appeal, the Tuckers filed a Second Amended Complaint 

to Tucker II, in which they unequivocally stated, for the first 

time, that they were not seeking damages for interference 

with sexual relations. This came far too late to serve as an 

effective form of notice to Fischbein. 11 

 

Even if the language of the complaint did clearly 

communicate the Tuckers' position, as the Majority so 

holds, it is not clear to me that this evidence by itself is 

enough to support a jury's finding of actual malice. I am 

_________________________________________________________________ 

 

11. With regard to the gravamen of this Second Amended Complaint, 

plaintiffs' attorney responded as follows in his deposition: 

 

       Q. And why did you feel there was a need to have -- to file a 

       Second Amended Complaint? 

 

       A. I couldn't believe how dense the defense wer e. 

 

       Q. And in the Second Amended Complaint, you placed a dictionary 

       definition of consortium; is that correct? 

 

       A. That was a joke. It was really a joke. 

 

       Q. Well, wait a minute, sir. Ar e you saying that you were 

       perpetrating a joke in a Federal Court Complaint; is that what 

       you are telling me? 

 

       A. That's what I'm telling you. I said if I had to actually give 

you a 

       dictionary definition. . . 

 

       Q. So you were -- you were playing ar ound a little bit in a 

Federal 

       Court Complaint; is that correct? 

 

       A. I was saying look consortium means this. 

 

       Q. So you were playing around a little bit. 

 

       A. You -- you might say that. 

 



App. 829-30. 

 

                                26 



 

 

deeply troubled by the fact that, in spite of intense media 

scrutiny and its concomitant pressures, the Tuckers never 

publicly clarified the nature of their suit or contacted 

Fischbein directly, until they filed the complaint in this 

case. In short, they did nothing to curb public scrutiny 

other than amend their original complaint to include new 

claims. After the numerous public comments and 

accusations by the Tuckers, it is simply unr easonable to 

require Fischbein to infer solely fr om the language of the 

Amended Complaint that the Tuckers had changed their 

position. 

 

Finally, even if the Amended Complaint by itself was 

enough to support a jury finding of actual malice, I do not 

believe that Fischbein's comments were r eckless. As 

previously discussed, the only comments made subsequent 

to the filing of the Amended Complaint wer e those to Time 

magazine on September 12, 1997. According to Luscombe's 

uncontradicted notes and testimony, Fischbein stated only 

that Tucker II "was brought for emotional distress and that 

part of that was that her sexual relationship with her 

husband was affected." (App. 2197). T ime magazine did not 

quote Fischbein, and Luscombe's article relied heavily upon 

seven previous articles, all published in r espected sources 

from Rolling Stone to The W ashington Post prior to the filing 

of the Amended Complaint. I find it ironic that the Majority 

believes there could be actual malice in a statement so 

similar to one attributed to Mr. Tucker in The Philadelphia 

Tribune (my emphasis): 

 

       Pointedly asked how the lyrics could affect his sex life, 

       he said, `That's just a brief reference[in the lawsuit] - 

       a small part of it. We have to r epresent the situation as 

       accurately as we can and the only way to experience it 

       is to have it happen to you.' 

 

As previously discussed, in addition to this statement, there 

is a substantial amount of evidence that indicates that the 

Tuckers originally did bring their suit, at least in part, to 

recover for loss of sexual relations. Regardless of whether 

they later changed their position, a literal r eading of 

Fischbein's statement to Time r eveals no "reckless 

disregard for the truth." 

 

                                27 



 

 

The record demonstrates that Fischbein, at the time of 

his conversation with Time magazine, (1) was not aware 

that the Tuckers intended to relinquish their claims for 

interference with sexual relations, and (2) even if he was, 

his comments were not reckless. As a r esult, I conclude 

that the Tuckers cannot meet their burden of 

demonstrating facts sufficient to show that Fischbein made 

any statements that he suspected were false. As such, I 

would affirm the grant of summary judgment in its entirety. 

 

A True Copy: 

Teste: 

 

       Clerk of the United States Court of Appeals 

       for the Third Circuit 

 

                                28 

� 


	1-9-2001
	Tucker v. Fischbein
	Precedential or Non-Precedential:
	Docket 99-1139
	Recommended Citation


	Microsoft Word - 372680-convertdoc.input.361254.wFu_a.doc

